Psychologia pozytywna - nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach
człowieka – to tytuł książki pod red. J.Czapińskiego.
Moim zdaniem ten tytuł
to także znakomite wyjaśnienie, na czym skoncentrowana jest uwaga psychologów
związanych z tym nurtem w psychologii. Za jego twórcę uznaje się Martina E.P.
Seligmana, który u schyłku zeszłego wieku zwrócił uwagę, że badania i teorie psychologów
(także i jego – swoje pierwsze znaczące osiągnięcia odniósł badając zjawisko
wyuczonej bezradności) w większości są skoncentrowane na poznawaniu przyczyn
cierpienia i niepowodzeń oraz szukaniu sposobów pomocy doświadczającym je
ludziom. Seligman zaproponował, aby zająć się ustaleniem, jak to się dzieje, że
ludzie czują się szczęśliwi, odnoszą sukcesy, tworzą dobre relacje, itd. Uznał
m.in., że poznanie specyfiki ich zachowania, postrzegania rzeczywistości i
myślenia o niej, może pozwolić psychologom na opracowanie sposobów zapobieżenia
wystąpienia trudności psychicznych.
Obecnie idea psychologii pozytywnej staje się coraz popularniejsza. Psycholodzy
prowadzą badania na temat zadowolenia z życia, poczucia szczęścia, miłości,
pozytywnych relacji, mądrości, nadziei, optymizmu. Na ich podstawie formułują
wnioski teoretyczne oraz proponują działania, które mogą zwiększać satysfakcję
z życia.
Wśród tych nowych idei pojawiają się propozycje działań skierowanych do dzieci
i młodzieży. Celem tworzonych programów psychoedukacyjnych jest przygotowanie
młodych ludzi do mierzenia się z już doświadczanymi przez nich wyzwaniami i
czekającymi ich w przyszłości. Te programy mają być niejako „szczepionką” przed
trudnościami. Pierwszy taki program powstał na Uniwersytecie Pensylwańskim pod
kierunkiem M.Seligmana. Młodzi ludzie uczestniczą w specjalnych zajęciach
odbywających w ramach „The Penn Resiliency Program”. Zajęcia prowadzą
nauczyciele przygotowani przez psychologów z Uniwersytetu Pensylwańskiego.
Młodzi ludzie (w wieku od 8 do 15 lat) uczą się sposobów myślenia sprzyjających
efektywnemu radzeniu sobie z wyzwaniami, asertywności, kreatywnego
rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, rozwijają postawę
optymistycznego podejścia do życia oraz wzmacniają swoją odporność psychiczną.
Liczne badania wyników tego programu wskazują na zmniejszenie przejawów
depresji wśród dzieci, wzrost ich zadowolenia z życia, spadek ilości trudności
wychowawczych (wskazywany przez rodziców tych uczniów nawet 3 lata po zakończeniu
zajęć). Badania wykazały także, że wielkość efektów uczestniczenia w zajęciach
programu zależy w istotnym stopniu od przygotowania nauczycieli oraz stworzenia
dla nich możliwości superwizji prowadzonych działań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz